ذهن و زبان نیما
نویسندگان: ثبت نشده
چکیده مقاله:
نوآوریهای نیما محدود به وزن و قالب و قافیه نیست. زبان شعر او نیز تازه است. وی تا آنجا که میتواند، زبان شعر را ساده میسازد و آن را به زبان نثر و نمایش نزدیکتر میگرداند. پرداختن به طبیعت و بهکارگیری عناصر طبیعی و بهرهگیری از مفاهیم نمادین آنها در آفرینش تصاویر شعری نیز موجب محسوستر و ملموستر شدن اندیشه و احساس او میگردد. هرچه در شعر نیما هست، طبیعی و از تحمیل و تکلّف بهدوراست. کلماتی که در شعر خود به کار میبرد، یا تخیلی که آن را به تصویر میکشد، غالباً با انگیزهها و شور و شوق شاعرانه ی او متناسب است. زبانی زنده و خلّاق که حقیقت مفهوم ذهنی شاعر را یکراست و آنچنان که هست، به ذهن هوشیار خواننده انتقال میدهد. وی سخنی را میپسندد که برخاسته از دل و جوشیده از جان باشد. او شعر را جدا از شاعر نمیداند و آن را جزئی از زندگانی میشمارد، بنابراین زبان شعر او به زبان مردمان عادی نزدیکتر است. البته پرداختن به مسائل اجتماعی و بیان مفاهیم و مضامین مربوط به آن نیز از این لحاظ بیتأثیر نیست. توسل به شیوه ی تمثیـل، حکایتپردازی و روایتگری نیز نزدیکی بیش از اندازه ی او به فرهنگ و زبان عامه را نشان میدهد. وی زیبایی را در سادگی میجوید. از پیچیدگیهای زبانی بیزار است و آن را نوعی انحراف میداند. سادگـی زبان شعر نیما در نمونههای غنایی او مشهودتر است. حتی در سخنان بسیار عادی نیز روح شاعرانگی میدمد و بدانها زندگانی دوباره میبخشد. از این رو، دنیایی که در شعر خود میآفریند، آکنده از لطافت، طراوت، زیبایی و زندگی است.
منابع مشابه
ذهن و زبان "اقبال " در پرتو قرآن
شاعران و نویسندگانی که اندیشهء آنها از یک نظم فلسفی و منطقی برخوردار است، نه تنها آن نظم در زندگی فردی و اجتماعی آنان اثر می گذارد بلکه در آثار ادبی که حاصل تراوش فکری آنان است بسیار مؤثر است. در این مقاله سعی شده است که این شیوه و رویه در اندیشهء علامه اقبال به صورت کوتاه نشان داده شود وگوشه ای از تجلی قرآن کریم در ذهن و زبان اقبال بررسی شود. بویژه تأثیری که فرآیند آن بزرگترین فلسفه اقبال یعن...
متن کاملنوخاستگی زبان و جوهریت ذهن/ نفس
در دهههای اخیر موج فکری جدیدی در نظریهپردازیهای فلسفی-علمی با غلبه بر مادهانگاری فروکاهشگرا و حتی فیزیکالیسم غیرفروکاهشگرا به نام نوخاستهگرایی ایجاد شده است. نوخاستهگرایی، دیدگاهی تکاملگرایانه، سیستمی و سلسله مراتبی است و بر اساس آن، کل واجد ویژگیها و خصوصیاتی میگردد که اجزا فاقد آن هستند. نوخاستهگرایی طیفهای متعددی دارد که رایجترین آن در مسائل ذهن و...
متن کاملویژگیهای سبکی زبان نیما یوشیج در منظومه قلعه سقریم
آنچه امروز با نام شعر نو نیمایی رسمیت یافته است، محصول تأمل، تغییر، آزمون و سلسلهای از کنش و واکنشهای شبهآزمایشگاهی نیما یوشیج است. همگان شعر «ققنوس» را نقطة آغاز شکل تکاملیافتة شعر نو نیمایی دانستهاند؛ اما فرایند پیش از تکامل این نوع، زمینهای پژوهشپذیر است که در این نوشتار به آن پرداختهایم. این منظومه، آخرین منظومهی بلند نیما است که پیش از شعر «ققنوس» سروده شده است. پژوهش در باب ویژ...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 5 شماره 8
صفحات 119- 152
تاریخ انتشار 2007-05-22
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023